Главная Назад


Авторизация
Идентификатор пользователя / читателя
Пароль (для удалённых пользователей)
 

Вид поиска

Область поиска
в найденном
Найдено в других БД
Формат представления найденных документов:
библиографическое описаниекраткийполный
Отсортировать найденные документы по:
авторузаглавиюгоду изданиятипу документа
Поисковый запрос: (<.>S=ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ<.>)
Общее количество найденных документов : 79
Показаны документы с 1 по 20
 1-20    21-40   41-60   61-79 
1.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 95.05-04П1.071

   

    Procedural learning in children with problems in attention and overactivity [Text] : [Pap.] Annu. Meet. Sci. Program, Toronto, Aug. 20-23, 1993 / C. A. Leavell [et al.] // Clin. Neuropsychol. - 1993. - Vol. 7, N 3. - P327 . - ISSN 0920-1637
Перевод заглавия: Процедурное научение у детей с нарушениями внимания и гиперактивностью
Аннотация: Группу из 101 ребенка, испытывающего трудности в обучении и имеющего нарушения в поведении, на основании шкалы Edelbrook CAP разделили на подгруппы: "невнимательные", "невнимательные и гиперактивные", "без нарушений внимания и гиперактивности". Две первые группы отличались от третьей неудовлетворительным усвоением двигательных навыков, не различаясь при этом между собой.
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.31.31.17
Рубрики: ДЕТСКИЙ ВОЗРАСТ
ГИПЕРАКТИВНОСТЬ

НАРУШЕНИЯ ВНИМАНИЯ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Leavell, C.A.; Fischer, R.S.; Frankhauser, J.; Broadbent, H.V.; Debassio, W.


2.
РЖ ВИНИТИ 34 (BI24) 95.08-04М3.092

   

    Successive roles of the cerebellum and premotor cortices in trajectorial learning [Text] / Rudiger J. Seitz [et al.] // NeuroReport. - 1994. - Vol. 5, N 18. - P2541-2544 . - ISSN 0959-4965
Перевод заглавия: Последовательная роль мозжечка и премоторной коры в обучении движению руки по определенной траектории
Аннотация: Исследовали региональный кровоток в структурах мозга человека, ответственных за обучение унилатеральному движению рукой по определенной траектории. Скорость движения руки резко возрастала после кратковременного обучения и продолжала расти вследствие долговременных тренировок. В первую фазу обучения отмечалось повышение активности зубчатого ядра мозжечка, тогда как длительное обучение приводило к активации обл. премоторной коры в обоих полушариях с одновременным снижением активности в зубчатом ядре. Рез-ты свидетельствуют о временной диссоциации вовлечения мозжечка и премоторной коры в двигат. обучение у человека. Библ. 25.
ГРНТИ  
ВИНИТИ 341.39.17.13
Рубрики: МОЗЖЕЧОК
ЗУБЧАТОЕ ЯДРО

КОРА БОЛЬШИХ ПОЛУШАРИЙ

ПРЕМОТОРНАЯ

РЕГИОНАРНОЕ КРОВООБРАЩЕНИЕ

ОБУЧЕНИЕ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ДВИЖЕНИЕ РУКИ ПО ТРАЕКТОРИИ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Seitz, Rudiger J.; Canavan, Anthony G.M.; Yaguez, Lidia; Herzog, Hans; Tellmann, Lutz; Knorr, Uwe; Huang, Yanxiong; Homberg, Volker


3.
РЖ ВИНИТИ 34 (BI38) 95.08-04А3.056

    Wulf, Gabriele.

    Reducing knowledge of results about relative versus absolute timing: differential effects on learning [Text] / Gabriele Wulf, Timothy D. Lee, Richard A. Schmidt // J. Mot. Behav. - 1994. - Vol. 26, N 4. - P362- 369 . - ISSN 0022-2895
Перевод заглавия: Сокращение знаний о результатах, касающихся относительного и абсолютного хронометрирования. Различное влияние на обучение
Аннотация: Проведено исследование обнаруженного положит. влияния ограничения знаний о результатах обучения генерализованным двигательным программам, но ухудшения параметров обучения. Разработана и описана методика проведения исследований. Сравнивали влияние ограничений знаний об относит. и абс. хронометрировании. Приведена сводка результатов, к-рая м. б. использована для построения эффективных моделей процедур обучения в задачах управления двигательной деятельностью. Германия, Max-Planck Inst. fur Psychological Res., Munich. Ил. 3. Библ. 34.
ГРНТИ  
ВИНИТИ 341.55.21.13.21
Рубрики: ОБУЧЕНИЕ
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ЗНАНИЯ О РЕЗУЛЬТАТАХ


Доп.точки доступа:
Lee, Timothy D.; Schmidt, Richard A.


4.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 95.08-04П1.043

    Shadmehr, Reza.

    Adaptive representation of dynamics during learning of a motor task [Text] / Reza Shadmehr, Ferdinando A. Mussa-Ivaldi // J. Neurosci. - 1994. - Vol. 14, N 5. - P3208-3224 . - ISSN 0270-6474
Перевод заглавия: Адаптивные представления о динамике процесса при обучении выполнению двигательной задачи
Аннотация: We investigated how the CNS learns to control movements in different dynamical conditions, and how this learned behavior is represented. In particular, we considered the task of making reaching movements in the presence of externally imposed forces from a mechanical environment. This environment was a force field produced by a robot manipulandum, and the subjects made reaching movements while holding the end-effector of this manipulandum. Since the force field significantly changed the dynamics of the task, subjects' initial movements in the force field were grossly distorted compared to their movements in free space. However, with practice, hand trajectories in the force field converged to a path very similar to that observed in free space. This indicated that for reaching movements, there was a kinematic plan independent of dynamical conditions. The recovery of performance within the changed mechanical environment is motor adaptation. In order to investigate the mechanism underlying this adaptation, we cosidered the response to the sudden removal of the field after a training phase. The resulting trajectories, named aftereffects, were approximately mirror images of those that were observed when the subjects were initially exposed to the field. This suggested that the motor controller was gradually composing a model of the force field, a model that the nervous system used to predict and compensate for the forces imposed by the environment. In order to explore the structure of the model, we investigated whether adaptation to a force field, as presented in a small region, led to aftereffects in other regions of the workspace. We found that indeed there were aftereffects in workspace regions where no exposure to the field had taken place; that is, there was transfer beyond the boundary of the training data. This observation rules out the hypothesis that the subject's model of the force field was constructed as a narrow association between visited states and experienced forces; that is, adaptation was not via composition of a look-up table. In contrast, subjects modeled the force field by a combination of computational elements whose output was broadly tuned across the motor state space. These elements formed a model that extrapolated to outside the training region in a coordinate system similar to that of the joints and muscles rather than end-point forces. This geometric property suggests that the elements of the adaptive process represent dynamics of a motor task in terms of the intrinsic coordinate system of the sensors and actuators. США, Dep. of Brain and Cognitive Sciences, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts 02139. Библ. 65.
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.21.41.31
Рубрики: ОБУЧЕНИЕ
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ЗАДАЧИ ДОСТИЖЕНИЯ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Mussa-Ivaldi, Ferdinando A.


5.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 95.08-04П1.048

    Утияма, Кикуо.

    Наука о поведении и теория поведения [Text] / Кикуо Утияма // Koshu eisei = Public Health Pract. - 1994. - Vol. 58, N 4. - С. 266-270 . - ISSN 0368-5187
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.21.45
Рубрики: ПОВЕДЕНИЕ
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

НАУЧЕНИЕ

БИХЕВИОРИЗМ

ЧЕЛОВЕК



6.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 95.08-04П1.090

    Henderson, S. E.

    Clumsiness or developmental coordination disorder: A neglected handicap [Text] / S. E. Henderson // Curr. Paediat. - 1992. - Vol. 2, N 3. - P158-162 . - ISSN 0957-5839
Перевод заглавия: Неуклюжесть или нарушение координированности развития: не учитываемое отставание
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.31.31.17
Рубрики: ДЕТСКИЙ ВОЗРАСТ
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ТРУДНОСТИ В ОБУЧЕНИИ

ЧЕЛОВЕК



7.
РЖ ВИНИТИ 34 (BI24) 95.09-04М3.258

   

    Активность аденилатциклазы и 5'-нуклеотидазы в сенсомоторных и лимбических структурах мозга крыс после обучения манипуляторному навыку [Текст] / И. А. Журавин [и др.] // Физиол. ж. - 1995. - Т. 81, N 1. - С. 40-47
ГРНТИ  
ВИНИТИ 341.39.23.15.33
Рубрики: ОБУЧЕНИЕ
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

АДЕНИЛАТЦИКЛАЗА

НУКЛЕОТИДАЗА* 5'

АКТИВНОСТЬ

КОРА БОЛЬШИХ ПОЛУШАРИЙ

СЕНСОМОТОРНАЯ

ЛИМБИЧЕСКАЯ СИСТЕМА

КРЫСЫ


Доп.точки доступа:
Журавин, И.А.; Наливаева, Н.Н.; Плеснева, С.А.; Дубровская, Н.М.; Чекулаева, У.Б.; Климентьев, Б.И.


8.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 95.09-04П1.005

    Grafton, Scott T.

    Functional imaging of procedural motor learning: Relating cerebral blood flow with individual subject performance [Text] / Scott T. Grafton, Roger P. Woods, Mike Tyszka // Hum. Brain Mapp. - 1993-1994. - Vol. 1, N 3. - P221-234 . - ISSN 1065-9471
Перевод заглавия: Функциональные образы процедурного двигательного научения: соотношение мозгового кровотока с индивидуальными паттернами выполнения задач
Аннотация: Changes of local synaptic activity during acquisition of a visuomotor skill were examined with positron emission tomography (РЕТ) imaging of regional cerebral blood flow (rCBF). Eight subject learned the pursuit rotor task, a predictable tracking task, during three sequential PET scans (day 1). Subjects returned 2 days later and repeated the three pursuit trials and PET scans (day 2) after completing an extensive practice session. Control scans without movement bracketed the pursuit trials on both days to rule out time effects unrelated to motor skill learning. PET images were transformed to a common stereotaxic space using matched magnetic resonance imaging (MRI) scans. Group learning effects were determined by a repeated measures multivariate analysis of variance (ANOVA). During motor skill acquisition (day 1), increases of synaptic activity were identified in cortical motor areas and cerebellum, supporting the hypothesis that procedural motor learning occurs in motor execution areas. During long-term practice (day 2), changes were limited to the bilateral putamen, bilateral parietal cortex, and left premotor cortex. To characterize differences in the rate of learning between subjects, each subject's performance data from day 1 was fit with a power function. The exponents were correlated with rCBF data on a pixel-by-pixel basis. Rapid skill acquisition was associated with increasing rCBF in premotor, prefrontal, and cingulate areas, and decreasing rCBF in visual processing areas located in the temporal and occipital cortex. This pattern in fast learners may reflect a more rapid shift from a visually guided strategy (accessing perceptual areas) to an internally generated model (accessing premotor and prefrontal areas). США, USC Dep. of Neurology, HCC Suite 350, 1510 San Pablo Street, Los Angeles, CA 90033-4606. Библ. 27.
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.21.35.13
Рубрики: ОБУЧЕНИЕ
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ПОЗИТРОННО-ЭМИССИОННАЯ ТОМОГРАФИЯ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Woods, Roger P.; Tyszka, Mike


9.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 95.09-04П1.036

    Barnes, Dermot.

    Response-reinforcer contiguity and human performance on simple time-based reinforcement schedules [Text] / Dermot Barnes, Michael Keenan // Psychol. Rec. - 1994. - Vol. 44, N 1. - P63-90 . - ISSN 0033-2933
Перевод заглавия: Смежность ответа и подкрепления и выполнение простых подкрепляемых распределенных во времени двигательных программ
Аннотация: The surface simplicity of the fixed-interval schedule belies the complex and dynamic coordination of behavioral interactions that obtain within this schedule context. Two experiments investigated some of these processes in adults, focusing on the effects of response-reinforcer contiguity and prior verbal instructions. For Experiment 1, twenty subjects were given minimal instructions (press the space bar"), and twenty subjects were given ratio instructions ("press the space bar... a random number of times"). Ten subjects from each of the instruction groups were then exposed to a fixed-interval schedule (in which every reinforced response is temporally contiguous with the delivery of the reinforcer) followed immediately by unsignaled exposure to a conjunctive fixed-fime fixed-ratio schedule (in which response-reinforcer delays may occur); the remaining twenty subjects, across both instruction groups, were exposed to the schedules in reverse order. The same design was employed in Experiment 2, except that subjects were exposed to a recycling conjunctive fixed-time fixed-ratio schedule (with a low probability of response-reinforcer contiguity) and to a modified version of this schedule (with a high probability of contiguity). Results from both experiments showed that response-reinforcer contiguity often generated high response rates and ratio-based verbal formulations of the contingencies, especially following the provision of ratio-based instructions. However, when the opportunity for contiguity was reduced, and a delay occurred between a response and a reinforcer, low rates ensued and subjects' verbal formulations became interval based. It was also found that, following the occurrence of response-reinforcer delays, consistent contiguity ceased to have a responsegenerating effect. Великобритания, Dep. of Applied Psychology, Univ. College Cork, Cork. Библ. 29.
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.21.45
Рубрики: ПОВЕДЕНИЕ
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ПОДКРЕПЛЕНИЕ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Keenan, Michael


10.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 95.09-04П1.064

   

    Resolving power of the perceptual- and sensorimotor systems in 6to 10-year-old children [Text] / Laurette Hay [et al.] // J. Mot. Behav. - 1994. - Vol. 26, N 1. - P36-42 . - ISSN 0022-2895
Перевод заглавия: Разрешающая способность перцептивной и сенсомоторной систем у детей от 6 до 10 лет
Аннотация: Проверялась способность детей в возрасте от 6 до 10 лет выполнять точные движения и производить оценку их исполнения. В целевой задаче варьировались направление и величина требуемого движения руки, причем ребенку не предоставлялась возможность наблюдать за ее движением. После выполнения движений, в случае, если ребенок чувствовал, что выполнил их недостаточно точно, ему предоставлялась возможность исправить ошибки. Выявлялись ошибки достижения цели и порог детекции ошибок. Показано, что амплитуда заданного движения требовала коррекции в большей степени, чем его направление, что позволяет предполагать большую чувствительность пространственной референтной системы к кодированию конечной точки движения, чем к его направлению. Канада, Univ. Laval, Quebec (QC), Canada, G1К 7Р4. Библ. 21.
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.31.31.11
Рубрики: ДЕТСКИЙ ВОЗРАСТ
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ПРОСТРАНСТВЕННАЯ КООРДИНАЦИЯ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Hay, Laurette; Fleury, Michelle; Bard, Chantal; Teasdale, Normand


11.
РЖ ВИНИТИ 34 (BI24) 95.11-04М3.279

   

    Динамика медленных потенциалов головного мозга при становлении двигательного навыка у человека [Текст] : [Докл.] 3 Съезда физиол. о-ва при РАН, [Москва, 1994] / А. Б. Трембач [и др.] // Успехи физиол. наук. - 1994. - Т. 25, N 4. - С. 91 . - ISSN 0301-1798
ГРНТИ  
ВИНИТИ 341.39.17.49.02
Рубрики: КОРА БОЛЬШИХ ПОЛУШАРИЙ
МЕДЛЕННЫЕ ПОТЕНЦИАЛЫ

ДИНАМИКА

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ЭМГ

ЧЕЛОВЕК

ПСИХОФИЗИОЛОГИЯ


Доп.точки доступа:
Трембач, А.Б.; Назаренко, Е.В.; Спицкая, Я.Е.; Полеев, А.В.; Шатыло, О.Ю.


12.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 95.11-04П1.68

    Cadopi, Marielle.

    Representation and performance: Reproduction of form and quality of movement in dance by eight- and 11-year-old novices [Text] / Marielle Cadopi, J. F. Chatillon, R. Baldy // Brit. J. Psychol. - 1995. - Vol. 86, N 2. - P217-225 . - ISSN 0007-1269
Перевод заглавия: Представление и исполнение: воспроизведение формы и качества танцевальных движений детьми в возрасте 8 и 11 лет, не имеющими танцевального опыта
Аннотация: This study examined the effects of age on the cognitive representations in modelling. A total of 48 eight- and 11-year-olds were asked to watch a dancer performing a ballet sequence of three steps in order to reproduce it. They were able to see the film as many times as they wanted. All subjects were novices to dance. Both quantitative (number of observations required to learn the sequence, number of steps executed) and qualitative (form and quality of the performance) factors were assessed. The results indicated an effect of age on the number of requested observations and on the number of subjects able to perform the entire movement series. The mean form scores did not differ significantly between the two groups, but the mean quality score was higher for the 11-year-olds. We also noted a great heterogeneity in the performances. The results are discussed in terms of the role of cognitive and motor factors in observational learning by age and of the possibilities that cognitive representations offer for coding the different properties of movement. Франция, Univ. de Montpellier I, 700 av du Pic St Loup, 34090 Montpellier. Библ. 21
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.31.31.13
Рубрики: ДЕТСКИЙ ВОЗРАСТ
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

НАУЧЕНИЕ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Chatillon, J.F.; Baldy, R.


13.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 96.03-04П1.22

   

    Fast and slow changes in primary motor cortex associated with motor skill learning: An fMRI study [Text] : [Pap.] 1st Int. Conf. Funct. Mapp. Hum. Brain, Paris, June 27-30, 1995 / A. Karni [et al.] // Hum. Brain Mapp. - 1995. - Suppl. n 1. - P408 . - ISSN 1065-9471
Перевод заглавия: Быстрые и медленные изменения в первичной двигательной коре, связанные с научением двигательным навыкам: исследование с помощью метода функциональной магнитно-резонансной томографии
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.21.35.07 + 151.21.41.31
Рубрики: ОБУЧЕНИЕ
МР-ТОМОГРАФИЯ

НЕЙРОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ

НАУЧЕНИЕ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Karni, A.; Meyer, G.; Jezzard, P.; Adams, M.; Turner, R.; Ungerleider, L.G.


14.
РЖ ВИНИТИ 34 (BI24) 96.05-04М3.555

   

    Fast and slow changes in primary motor cortex associated with motor skill learning: An fMRI study [Text] : [Pap.] 1st Int. Conf. Funct. Mapp. Hum. Brain, Paris, June 27-30, 1995 / A. Karni [et al.] // Hum. Brain Mapp. - 1995. - Suppl. n 1. - P408 . - ISSN 1065-9471
Перевод заглавия: Быстрые и медленные изменения в первичной двигательной коре, связанные с научением двигательным навыкам: исследование с помощью метода функциональной магнитно-резонансной томографии
ГРНТИ  
ВИНИТИ 341.39.21.21.25
Рубрики: ОБУЧЕНИЕ
МР-ТОМОГРАФИЯ

НЕЙРОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ

НАУЧЕНИЕ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Karni, A.; Meyer, G.; Jezzard, P.; Adams, M.; Turner, R.; Ungerleider, L.G.


15.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 96.11-04П1.134

    Мангушева, М. Ф.

    Развитие основных движений у старших дошкольников [Текст] / М. Ф. Мангушева // Актуал. пробл. шк. и вуз. пед. - Глазов, 1996. - С. 42-43 . - ISBN 5-900148-23-8
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.31.31.13 + 151.81.21.11
Рубрики: ДЕТСКИЙ ВОЗРАСТ
СТАРШИЕ ДОШКОЛЬНИКИ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ФОРМИРОВАНИЕ

ВОСПИТАНИЕ

УСЛОВИЯ ФОРМИРОВАНИЯ

ЧЕЛОВЕК



16.
РЖ ВИНИТИ 34 (BI36) 97.03-04А4.314

   

    Functional MRI evidence for adult motor cortex plasticity during motor skill learning [Text] / Avi Karni [et al.] // Nature. - 1995. - Vol. 377, N 6545. - P155-158 . - ISSN 0028-0836
Перевод заглавия: Данные функциональной магнитно-резонансной томографии о пластичности двигательной коры в процессе обучения взрослых двигательным навыкам
Аннотация: Performance of complex motor tasks, such as rapid sequences of finger movements, can be improved in terms of speed and accuracy over several weeks by daily practice sessions. This improvement does not generalize to a matched sequence of identical component movements, nor to the contralateral hand. Here we report a study of the neural changes underlying this learning using functional magnetic resonance imaging (MRI) of local blood oxygenation level-dependent (BOLD){1-4} signals evoked in primary motor cortex (M1). Before training, a comparable extent of M1 was activated by both sequences. However, two ordering effects were observed: repeating a sequence within a brief time window initially resulted in a smaller area of activation (habituation), but later in a larger area of activation (enhancement), suggesting a switch in M1 processing mode within the first session (fast learning). By week 4 of training, concurrent with asymptotic performance, the extent of cortex activated by the practised sequence enlarged compared with the unpractised sequence, irrespective of order (slow learning). These changes persisted for several months. The results suggest a slowly evolving, long-term, experiencedeependent reorganization of the adult M1, which may underlic the acquisition and retention of the motor skill. Библ. 25
ГРНТИ  
ВИНИТИ 341.49.33.15.17 + 151.21.41.31
Рубрики: ОБУЧЕНИЕ
НАУЧЕНИЕ

ПСИХОМОТОРИКА

НЕЙРОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ

МР-ТОМОГРАФИЯ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Karni, Avi; Meyer, Gundela; Jezzard, Peter; Adams, Michelle M; Turner, Robert; Ungerleider, Leslie G.


17.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 97.03-04П1.297

   

    Acquisition, retention, and transfer of motor skills in Alzheimer's disease patients [Text] : [Pap.] Annu. Meet. Sci. Programm, APA Div., Toronto, Aug. 9-12, 1996 / M. B. Dick [et al.] // Clin. Neuropsychol. - 1996. - Vol. 10, N 3. - P331 . - ISSN 0920-1637
Перевод заглавия: Приобретение, сохранение и передача двигательных навыков у пациентов с болезнью Альцгеймера
Аннотация: Исследование по приобретению, сохранению и передаче простых двигательных навыков проведено в группе больных с болезнью Альцгеймера (АД) и в контрольной группе лиц старческого возраста. Для идентификации стратегий обучения испытуемые подвергались 10-нед. тренировке в одном из 4 типов практических условий: постоянная практика, сблокированная, случайная и обучение без практики. Испытуемые контрольной группы были способны к обучению, сохранению и передаче навыков равнозначно в условиях постоянной, сблокированной и случайной практики, АД больные наилучшую обучаемость выявили только в условиях постоянной практики. Предполагают, что больные АД имеют трудности в формировании новых моторных схем
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.81.61.11 + 151.31.41
Рубрики: МЕДИЦИНСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ
БОЛЕЗНЬ АЛЬЦГЕЙМЕРА

НАУЧЕНИЕ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ФОРМИРОВАНИЕ МОТОРНЫХ СХЕМ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Dick, M.B.; HsiehS., HsiehS.; Dick-Muehlke, C.; Shankle, R.; Kean, M.-L.; Cotman, C.


18.
РЖ ВИНИТИ 34 (BI38) 97.07-04А3.348

   

    Functional MRI evidence for adult motor cortex plasticity during motor skill learning [Text] / Avi Karni [et al.] // Nature. - 1995. - Vol. 377, N 6545. - P155-158 . - ISSN 0028-0836
Перевод заглавия: Данные функциональной магнитно-резонансной томографии о пластичности двигательной коры в процессе обучения взрослых двигательным навыкам
Аннотация: Performance of complex motor tasks, such as rapid sequences of finger movements, can be improved in terms of speed and accuracy over several weeks by daily practice sessions. This improvement does not generalize to a matched sequence of identical component movements, nor to the contralateral hand. Here we report a study of the neural changes underlying this learning using functional magnetic resonance imaging (MRI) of local blood oxygenation level-dependent (BOLD){1-4} signals evoked in primary motor cortex (M1). Before training, a comparable extent of M1 was activated by both sequences. However, two ordering effects were observed: repeating a sequence within a brief time window initially resulted in a smaller area of activation (habituation), but later in a larger area of activation (enhancement), suggesting a switch in M1 processing mode within the first session (fast learning). By week 4 of training, concurrent with asymptotic performance, the extent of cortex activated by the practised sequence enlarged compared with the unpractised sequence, irrespective of order (slow learning). These changes persisted for several months. The results suggest a slowly evolving, long-term, experiencedeependent reorganization of the adult M1, which may underlic the acquisition and retention of the motor skill. Библ. 25
ГРНТИ  
ВИНИТИ 341.57.23.99
Рубрики: ОБУЧЕНИЕ
НАУЧЕНИЕ

ПСИХОМОТОРИКА

НЕЙРОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ

МР-ТОМОГРАФИЯ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Karni, Avi; Meyer, Gundela; Jezzard, Peter; Adams, Michelle M; Turner, Robert; Ungerleider, Leslie G.


19.
РЖ ВИНИТИ 15 (BI44) 97.08-04П1.210

    Трещева, О. Л.

    Обоснование комплексной программы педагогического тестирования детей старшего дошкольного возраста [Текст] / О. Л. Трещева, М. П. Асташина ; Краснояр. гос. пед. ун-т // Соврем. науч. исслед. и перед. опыт решения пробл. физ. и псих. здоровья дошкольников. - Красноярск, 1996. - С. 41-47 . - ISBN 85981-043-1
Аннотация: В основе исследования лежит известное положение о взаимосвязи различных сторон образования и воспитания при формировании гармонически развитой личности ребенка. Разработанная и апробированная программа тестирования позволяет определить уровень физического, психического и интеллектуального развития детей старшего дошкольного возраста. С целью изучения показателей двигательных умений и навыков, особенностей развития физических качеств и кондиционных способностей детей были использованы следующие тесты: бег на 10 метров; бег на 30 метров; прыжок в длину с места; метание мешочка на дальность; прыжок с поворотом на 360'ГРАДУС'С; с целью изучения умственной работоспособности и определения коэф. продуктивности до и после физкультурного занятия использовались корректурные пробы (Г. А. Урунтаева, Ю. А. Афонькина, 1995 г.). Речевое подкрепление позволяет осуществить всестороннее развитие детей в процессе разнообразной двигательной деятельности. Библ. 16
ГРНТИ  
ВИНИТИ 151.81.21.13 + 151.31.31.17
Рубрики: ДЕТСКИЙ ВОЗРАСТ
ОБУЧЕНИЕ

ТЕСТИРОВАНИЕ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Асташина, М.П.


20.
РЖ ВИНИТИ 34 (BI25) 98.01-04М5.987

   

    The effect of carbohydrate ingestion on the motor skill proficiency of soccer players [Text] / Clayton Zeederberg [et al.] // Int. J. Sport Nutr. - 1996. - Vol. 6, N 4. - P348-355 . - ISSN 1050-1606
Перевод заглавия: Эффект потребления углеводов на профессиональные двигательные навыки футболистов
Аннотация: Изучали эффекты потребления р-ра глюкозы-полимера (ГП) на профессиональные двигательные навыки игроков футбольной ассоциации двух игровых команд, во время 2 матчей, проходящих в холодных условиях окружающей среды. За 15 мин до каждого матча и в середине матча игроки обеих команд получали 5 мл/кг либо плацебо, либо 6.9% р-ра ГП. Потребление ГП не улучшает навыков в перехвате мяча, ударе головой по мячу, обводе мяча и броске по воротам. Напротив, навыки в блокировке были ниже при потреблении ГП, чем при потреблении плацебо. Хорошие навыки в пассовании и в ударе по мячу были одинаковы в обоих условиях. Улучшения в пассовании и ударе по мячу могут быть связаны с уменьшением интенсивности игры во второй половине матча. ЮАР, MRC/UCT Bioenergetics of Exercise Research Unit, Dep. Of Physiology, Univ. of Cape Town Medical Sch., Observatory 7925. Библ. 21
ГРНТИ  
ВИНИТИ 341.39.55.15.13
Рубрики: ФИЗИОЛОГИЯ СПОРТА
ФУТБОЛ

ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ

УГЛЕВОДЫ

ЧЕЛОВЕК


Доп.точки доступа:
Zeederberg, Clayton; Leach, Lloyd; Lambert, Estelle V.; Noakes, Timothy D.; Dennis, Steven C.; Hawley, John A.


 1-20    21-40   41-60   61-79 
 




© Международная Ассоциация пользователей и разработчиков электронных библиотек и новых информационных технологий
(Ассоциация ЭБНИТ)